Kreatywne myślenie Szybka nauka Samokształcenie Koncentracja Dobre wypracowania Dla wytrwałych Katalog Stron Edukacyjnych Zabawki

 

"Pan od przyrody" Zbigniew Herbert

Podmiot liryczny wspomina w osobie 3ej swojego "pana od przyrody",
czyli nauczyciela biologii.

Pamięta jak stawał przed nim, wysoki, ze złotym łańcuszkiem i w popielatym surducie, o chudej szyi do której przyczepiony był "nieżywy krawat".

Podmiot wspomina, jak pierwszy raz pan od przyrody pokazał im zdechłą żabę,
 i zapoznał z zyciem intymnym pantofelka przez mikroskop.

Pamięta jak w ciekawy sposób poznawali to, co na pozór nieciekawe.

 I jak z namowy nauczyciela został "ojcem" kasztana hodowanego w wodzie.

I to, jaki był wtedy szczęśliwy.
Pamięta też, jak w drugim roku wojny nauczyciel zginął :

"w drugim roku wojny
zabili pana od przyrody
łobuzy od historii"

Ciekawe zestawienie, "pana od przyrody zabili łobuzy od historii", czyli Ci, którzy wywolując wojnę i walcząc na niej namieszali w spokojnej, niemal sielankowej
historii kraju, edukacji, życiu młodych ludzi.

Podmiot liryczny zastanawia się czy pan od przyrody jest "tam na górze" czy "na dole" .

Na górze snuje obraz nauczyciela chodzącego
w szarach pończochach po długich promieniach, z siatką w dłoni i zieloną skrzynią "dyndającą" z tyłu.

Na "dole" natomiast widzi go jako żuka, który chodzi po leśnej ścieżce
i którego on chętnie przeniósł by kawałek :

"dzień dobry panie profesorze
pozwoli pan że panu pomogę"

Wreszcie podmiot liryczny spogląda na odchodzącego profesora-żuka  i widzi jak ten znika, ginie, na końcu korytarza liści.

Z jednej strony hołd dla świetnego nauczyciela przyrody, który wpoił podmiotowi lirycznmu szacunek i miłość do przyrody, zaciekawiał
i inspirował.

Z drugiej potraktowanie jego śmierci na wojnie jako tylko "przejścia"
w inny stan życia, "może w niebie, a może jako żuk na ziemi".

Brak opisów okrucieństw wojny i dokładnej przyczyny śmierci profesora.

Zabiły go na wojnie "łobuzy".

Opis taki łagodzi sprawę śmierci, która pewnie była
morderstwem i mało humanitarnym, ale tego nie wiemy.

Podmiot liryczny tęskni za starymi czasami, za cudownym profesorem, za beztroską hodowania kasztana w wodzie, za głupotami,
które umilały mu życie jak był młodszy.

I jawnie o tym mówi, tęskni i wspomina z radością.

Gry  :
     
Budowa wiersza:

Brak rymów, brak budiwy zdaniowej, brak znaków interpunkcyjnych, wielkich liter, kropek, przecinków , wiersz biały (bezrymowy)
 dający dowolność odczytu i interpretacji.

Brak skomplikowanych porównań i specjalistycznych środków stylistycznych, prosta budowa i składnia.

Epitety: ciemny, delikatnie, leśnej, zieloną, ogromną, długich itd

Ton wiersza i nastrój spokojny, ciepły, z uśmiechem, maskujący.

Charakter wspomnieniowy.

  
   
Copyright ©2008 by analizawierszy

Prawa autorskie, zakaz kopiowania i powielania analiz bez zgody autora

Odchudzające herbaty - zdrowo, smacznie i skutecznie

PostNet - darmowy system wymiany bannerówPostNet - darmowy system wymiany bannerów

Opiekunki Lubin

Goodbank 4u!

Słownik polsko-niemiecki w Twojej komórce
Po co się męczyć? Nie masz słownika pod ręką? Owszem - masz! Niesamowity słownik polsko-niemiecki w Twoim telefonie komórkowym!Ściągnij sobie.
Więcej...
Słownik polsko-angielski w komórce!
Po co uczyć się słownika na pamięć? Dźwiganie grubej księgi w kieszeni tez nie zawsze wchodzi w grę... zmień coś i ściagnij sobie na komórkę cały słownik!
Więcej...
Co damy Ci za darmo?
Sprawdź co w internecie dostaniesz zupełnie za darmo! Ściągaj, czytaj, ucz się i.. wiele więcej! For free!
Więcej...
Kreator Stron www